LEM - świat za sto lat
Konkurs literacki "Świat za sto lat. Moje spojrzenie"
Protokół Jury
Jury w składzie: Krystyna Bujak, dr Dominik Wierski, Luiza Kubowicz-Dorosz – sekretarz Jury po zapoznaniu się z 14 pracami uczestników konkursu postanowiło przyznać następujące nagrody:
I miejsce:
Wojciech Sadowski ze Szkoły Podstawowej nr 18, kl. VIII
II miejsce:
Błażej Kufel ze Szkoły Podstawowej nr 2, kl. VII
III miejsce ex aequo:
Anna Żarna ze Szkoły Podstawowej nr 31, kl. VI
Michalina Bazela ze Szkoły Podstawowej nr 31, kl. VII
Natalia Górecka ze Szkoły Podstawowej nr 31, kl. VII
Wyróżnienia:
Zuzanna Troć z Zespołu Szkół i Placówek nr 1, kl. VII
Natalia Detmer z Zespołu Szkół i Placówek nr 1, kl. VII
Gratulujemy!
Nagrody można odbierać w dniach od 3 do 10 listopada w pok. 111 Pałacu Młodzieży w godz. 10.00-16.00 (poniedziałek, wtorek, czwartek, piątek), w środę od 10.00-15.00.
Z okazji Roku Stanisława Lema zaproponowaliśmy młodzieży starszych klas szkoły podstawowej napisanie prac na temat: „Świat za sto lat. Moje spojrzenie”. Młodzi autorzy wykazali się nie tylko wyobraźnią, pomysłowością, ciekawymi konceptami, poczuciem humoru, ale także dojrzałością przemyśleń i ciekawymi literackimi ujęciami. Były prace, w których przenosili w przyszłość problemy naszych czasów – ocieplenie klimatu i jego katastrofalne skutki, pandemię, niepohamowany postęp technologiczny, ukazując, iż zjawiska te doprowadziły naszą planetę do zagłady, a swoje wspomnienia umieszczali w kapsułach czasu, które przekazywali przyszłym pokoleniom, żyjąc już na innych planetach. Oryginalna była także praca, której klamrę kompozycyjną stanowił motyw połączenia przeszłości zawartej we wspomnieniach babci narratorki z jej wizją przyszłości, którą opisała i schowała za obrazem dla kolejnych pokoleń, zastanawiając się, czy jej wyobrażenie świata roku 2121 sprawdzi się. Ogólnie, uczestnicy konkursu byli bardzo kreatywni. W stworzonych przez nich wizjach znajdujemy nowoczesne technologie: hololisty, robosportowcy, kuch-roboty, pralki prasujące i wiele, wiele innych. Teleportacja, bezszelestne i bezspalinowe unoszenie się wszystkich pojazdów to codzienność. Karty bankomatowe to natomiast przeżytek – obowiązywać będą wyłącznie czipy płatnicze. Na ziemi nie będzie już pór roku, dawnych smaków, przyrody. Zastąpią je na Marsie, miejscu masowej turystyki, kopuły pobytu letniego i zimowego. Te nieliczne przykłady zaprezentowanych zdobyczy ludzkiego umysłu są tylko częścią ciekawych opowieści, a także refleksji i pytań autorów czy na pewno chcieliby żyć w takiej rzeczywistości, czy trochę tęskniliby za swojskością, za tym co bliskie i znane. Bardzo cieszymy się jako organizatorzy konkursu, że zaciekawiliśmy młodych ludzi twórczością i osobą samego Lema, a szerzej futurologią czy fantastyką naukową, że zainspirowaliśmy ich do próby stworzenia swoich wyobrażeń przyszłości, często wypływających z obserwacji współczesności. Młodzież pokazała, że podobnie jak sam Lem, łączy fascynację osiągnięciami nauki, ze świadomością zagrożeń, jakie niesie brak odpowiedzialności człowieka, w którego rękach znajdą się nowoczesne wynalazki. Dziękujemy za wszystkie ciekawe i bardzo różnorodne prace (pod względem formy i treści), za mądre spostrzeżenia, a także interesujące, ubarwione poczuciem humoru, którego autorowi „Bajek robotów” nie brakowało, historie.
Teraz nadesłane prace oceniliśmy według ich literackich walorów. Za sto lat ten konkurs zostanie rozstrzygnięty według kryterium sprawdzenia się ukazanych wizji. Wtedy jednak będzie już inne jury, a nagrody odbiorą potomkowie dzisiejszych autorów, którym teraz serdecznie gratulujemy bez względu na zdobyte nagrody. Samo zmierzenie się z trudnym tematem jest już sukcesem!
27.09.2021
Lem. Szkoła wyobraźni
27 września z fantastyczną imprezą: Lem. Szkoła wyobraźni, Pałac Młodzieży przybył do przedszkolaków z Niepublicznego Przedszkola Tęcza, by zaprosić ich do wspólnego świętowania Setki Lema. Maluchy dowiedziały się o roku tego wspaniałego pisarza, futurologa i myśliciela. Wysłuchały także niezwykłej bajki, w której zamiast smoków pojawiają się roboty, a dobry rycerz jest konstruktorem. Dzieci od razu „kupiły” taką opowieść, bo jak w każdej baśni i w tej, zło zostało pokonane przez dobro. A wyobraźni i otwartości na rzeczy niesamowite milusińskim nigdy nie brakuje. Zainspirowane pogadanką o współczesnych cudach techniki, które ponad pół wieku temu przewidział Lem, dzieci same weszły w rolę twórców i wizjonerów, malując miasto przyszłości. Przedstawiły różne oryginalne pomysły: latające samochody, zjazd na chmurze z dachu, roboty oraz wiele innych „cudów techniki”, których sam autor Bajek robotów nie powstydziłby się. Koncepty były różne, ale łączyła je wspólna praca nad jedną makietą, ogromny zapał twórczy, a zwłaszcza przekonanie, że świat ich dorosłych lat będzie piękny, kolorowy i dobry. Doskonale udało się małym artystom wyrazić to twórczo.